Een schat aan gespreksstof
Je kent dat wel: er staat een ontmoeting met iemand gepland die je nog niet zo goed kent. Dat is best spannend. Je wil graag aardig gevonden worden, maar aan de andere kant moet het er allemaal niet te dik bovenop liggen. Dit blog heb ik geschreven om jou als ondernemer te helpen nooit meer met een mond vol tanden te staan. Ik leg uit je altijd stof tot spreken (of schrijven) kunt hebben, zodat het eerste gesprek met je potentiële date altijd super flexibel verloopt, hij of zij enthousiast over je is en… staat te popelen je een volgende keer te ontmoeten. Of dit nu via Facebook, blog, website of in real life is.
Om ervoor te zorgen dat je altijd een bron van inspiratie tot je beschikking hebt, gaan we een contentboom maken. Dit is een mindmap waarin we alle informatie die jij hebt opgebouwd en in de loop van de tijd hebt verzameld, opsplitsen tot een fijn netwerk aan inspirerende onderwerpen. Hoe je dat doet?
Zo maak je een contentboom
Neem een groot vel papier (A3), een pen, stift of potlood en een stapel post-its. Onderaan het vel teken je de wortels van de boom. Hierin schrijf je jouw belofte aan je ideale klant.
Vanuit de wortels gaan we vervolgens omhoog werken: schrijf de voornaamste onderdelen waaruit jouw belofte is opgebouwd op aparte post-its. Plak ze in een halve cirkel boven de wortels op het vel, vervolgens teken je de takken ernaartoe.
Nu ga je elk onderdeel apart kleiner maken, door deze weer op te splitsen in kleinere stappen. Schrijf ze op de post-its en plak ze om de hoofdtakken heen. Zo maak je alles steeds kleiner en kleiner.
Schrijf alle details op
Elk onderdeel is een onderwerp om over te vertellen. Niets is te klein om te delen. Loop je vast? Probeer je volledig te verplaatsen in jouw ideale klant. Waar loopt diegene allemaal tegen aan? Elk detail is hierbij van belang. Wat voor jou onbenullig lijkt, kan voor je klant juist de vinger op de zere plek zijn.
Laat niet alleen oplossingen naar voren komen, zet ook het probleem van de klant tot in detail uiteen. Dit zijn allemaal aparte onderwerpen waar je over kunt vertellen als je naar je doelgroep communiceert.
Een schat aan inspiratie
Op deze manier kom je aan honderden ideeën om over te vertellen. Steeds als je wat nieuws bedenkt, probeer je dat weer op te splitsen in kleine onderdelen. Zo heb altijd een schat aan inspiratie tot je beschikking, om een hele tijd mee vooruit te kunnen in je online en offline marketing.
Ik beloof je: jij staat nooit meer met een mond vol tanden