Meteen goed van start met je eigen webshop
76% van de Nederlanders koopt online. Of je nu jouw huidige winkel wilt uitbreiden met een webshop of gewoon from scratch jouw eigen webshop begint: een webwinkel is niet meer weg te denken in Nederland-shoppingland. Daarom geven we je 6 tips voor een snelle start van jouw webwinkel.
Tip 1: Doe het beter
Het klinkt cliché, maar dat is ‘t niet. Door anders te zijn dan de rest krijgt jouw webwinkel meer aandacht. Omdat er best al veel goede webwinkels zijn, is het slim om te kijken op welk gebied jij je nog kan onderscheiden. Dat kan zijn met je assortiment, maar ook met een betere service: denk dan aan snellere bestel- en levertijden, gratis retourneren of bestellingen personaliseren met een bedankkaartje.
Tip 2: Kijk waar anderen steken laten vallen
Iedere webwinkel is weer anders. Daarom is het goed om eens te vergelijken wat jouw concurrenten en voorbeelden doen. Zo leer je wat er fijn werkt in een bestelproces en wat er beter kan. Je kunt jouw webshop dan makkelijker en intuïtiever inrichten. Als je een prettig en goed werkend bestelproces hebt, zal dit je omzet verhogen.
Tip 3: Maak het makkelijk, ook voor jezelf
Hoe meer obstakels, hoe minder sales. Daarom is een van onze tips om jouw webwinkel onder te brengen bij een bedrijf dat daar gespecialiseerd in is. Dat neemt jou een hoop werk uit handen. Ook worden updates doorgevoerd en heb je minder kans op bugs of downtime. Er zijn best wel wat verschillende aanbieders en systemen van webshops. Omdat de concurrentie hoog is, valt de prijs van zo’n pakket best mee.
Tip 4: Kom met een goed verhaal
Heb je wel eens wat besteld bij een webshop waar je niet eerder had gekocht? Dan ging je waarschijnlijk op onderzoek uit naar de eigenaren van de webshop. Potentiële klanten stellen zichzelf meestal twee vragen:
- Is deze webwinkel te vertrouwen?
- Hebben andere klanten een goede ervaring gehad?
Je kunt daarom als ondernemer inspringen op deze informatiebehoefte van toekomstige klanten. Zo kun je jouw klanten aan het woord laten en quotes embedden van reviewsites: dat heet social proof. Ook kun je jezelf voorstellen in een video of tekst met afbeeldingen. Zo weten je toekomstige klanten dat het goed zit!
Tip 5: Zoekmachine-optimalisatie
Met zoekmachine-optimalisatie, ook wel SEO genoemd, optimaliseer je jouw webwinkel voor Google. Zo weet Google beter wat jij aanbiedt en zorg je ervoor dat je hoger scoort in de zoekresultaten. Dat is natuurlijk handig, omdat je klanten jouw winkel zo beter weten te vinden als ze een bepaald product zoeken. Je kunt er ook voor kiezen om dit uit te besteden.
Tip 6: Ontvang geld op een zakelijke rekening
Zodra je geld gaat verdienen met je webshop, wil je natuurlijk niet dat de inkomsten van je webwinkel tussen je privé-transacties komen te staan, want dat betekent chaos. Maar je wilt ook weer niet te veel betalen voor een zakelijke rekening. Bij Knab kun je terecht voor de voordeligste zakelijke rekening van Nederland, betaalpassen en 1.000 transacties inbegrepen. En je opent de rekening eenvoudig online. Wel zo handig!