E-mail met 85% nog steeds populairste communicatiemiddel
BEEMSTER – Steeds meer zzp’ers communiceren voornamelijk via SMS (37,2%) of WhatsApp (31,2%) met hun opdrachtgevers en zakelijke relaties. Dit blijkt uit het themarapport “Telefonie & internet” van structurele onderzoeksmonitor ZZP Barometer, afgenomen onder 1.732 freelancers en zzp’ers in Nederland.
“Zzp’ers lopen voorop in hun manier van communiceren met klanten en opdrachtgevers, naast sociale netwerken als LinkedIn, Twitter en Facebook worden populaire communicatiemiddelen als WhatsApp ook steeds belangrijker in de zakenwereld,” aldus Jeroen Sakkers, met Victor Mundi initiatiefnemer van de ZZP Barometer.
Klantcontact via e-mail en telefoon populairst
Opvallend is dat naast e-mail de aloude communicatiemiddelen telefoon en SMS nog het meest gebruikt worden in de communicatie richting opdrachtgevers en zakelijke relaties. De volgende van meest tot minst populair: e-mail (85%), telefoon (67,9%), SMS (37,2%) en WhatsApp (31,2%). WhatsApp is als relatieve nieuwkomer prominent aanwezig, en zal in het komend jaar naar alle waarschijnlijkheid SMS voorbijstreven.
Over het onderzoek
De ZZP Barometer is een niet-commercieel initiatief van Victor Mundi. Mede-initiatiefnemers zijn Exact, Freelance.nl, IT-Staffing, ikwordzzper.nl, MarktEffect, YACHT en Vliegtickets.nl. FastFlex Quality Sourcing, Freelancehouse, Opdrachten.nl, Uniforce Group, ZiPconomy en ZZPnodig zijn als sponsor aangesloten. Het landelijk zzp-onderzoek, dat begin 2010 van start is gegaan, verzamelt ieder kwartaal belangrijke informatie voor beleidsmakers en marktpartijen. Het onderzoek is via een online vragenlijst gehouden onder een panel van 1.732 zzp’ers (59,2% mannelijk, 40,8% vrouwelijk), waarbij de branches zakelijke dienstverlening (32,5%), ICT & Internet (27,6%) en communicatie, marketing en PR (5,7%) het best vertegenwoordigd zijn, voor 78,3% bestaande uit hoogopgeleiden (HBO/WO).